L'entrada en vigor de la llei antifrau té com a objectiu principal el control de la morositat i la transparència en els terminis de pagament
El nou marc normatiu generat per l'aprovació de les lleis conegudes com Crea i Creix (Llei 18/2022) i antifrau (Llei 11/2021) i la seva entrada en vigor gairebé completa en 2026 –en molts dels seus apartats– durant els pròxims mesos està suposant un important esforç, el primer de comprensió, per a milers de pimes que vertebren el teixit empresarial del país. Les novetats pretenen modernitzar el seu dia a dia, fent un tomb a la forma de facturació i la seva relació amb el fisc.
Francisco Vidal, director d'economia i polítiques sectorials de Cepyme, considera important buidar la confusió existent entre les dues pròximes obligacions que afecten les empreses: l'actualització del programari de facturació contra el “programari de doble ús” i la implantació de la factura electrònica. “Són normatives diferents, encara que sovint es confonen, la qual cosa ha generat dubtes entre els empresaris”, assenyala.
La primera exigeix als qui ja usen programari de facturació que ho actualitzin per a garantir la inalterabilitat i seguretat dels registres, permetent així a l'Agència Tributària (AEAT) obtenir dades fiables per al control fiscal i la lluita contra el frau. No obliga a usar programari de facturació, però sí que estableix requisits tècnics per als qui ja ho utilitzen. “El gruix de les obligacions recau així sobre els desenvolupadors, no tant de sobre els usuaris finals”, aclareix Vidal.
La segona obligació, la factura electrònica, arribarà més tard (amb el reglament encara pendent d'aprovació), afectant a totes les empreses tinguin o no programari específic i té com a objectiu principal el control de la morositat i la transparència en els terminis de pagament. Aquesta transformació és més profunda i de major abast, obligant moltes microempreses i autònoms a adoptar sistemes digitals”, apunta el responsable de Cepyme.
En tot aquest procés els gestors administratius, figura crucial per al funcionament ordinari de pimes i autònoms, tindran un paper insubstituïble, com assenyala Fernando Santiago, president del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius (CGGA): “Els nostres professionals estan preparats per a acompanyar a les empreses durant la transició, aportant assessorament i gestió directa del procés de digitalització, la qual cosa ajuda a evitar errors i facilita el compliment normatiu. Sens dubte és fonamental oferir formació pràctica i adaptada a les necessitats reals de les empreses, de la mà de professionals pròxims com els gestors administratius, per a garantir una implantació eficient i homogènia, reduir la resistència al canvi i assegurar l'èxit del procés”.
Avantatges
I és que la digitalització forçada implica un cúmul de desafiaments que van més enllà de la simple substitució del paper. Moltes pimes i autònoms encara es resisteixen, manquen d'experiència digital o s'espanten de la inversió necessària –especialment els qui manegen recursos limitats– per a l'adaptació de sistemes i la integració amb altres plataformes de gestió.
Tant des de Cepyme com des del Consell de Gestors envien un missatge de tranquil·litat, ressaltant els avantatges que el nou escenari aportarà a les empreses i a l'economia. Encara que la digitalització implicarà un cost inicial que pot generar dubtes entre els afectats, aquest esforç es veurà compensat a mitjà termini amb importants beneficis en els processos i la gestió.
Per a l'advocat i expert fiscalista Gonzalo de Luis, soci director en De Luis Abogados, aquest nou context té dos vessants: un major control dels ingressos i despeses per part Hisenda i, en l'operativa interna, una millor i més immediata gestió dels ingressos. “La notificació als clients serà més ràpida, segura i fefaent, la qual cosa ajudarà al control d'impagaments. Sens dubte un avantatge”. En tot cas, recorda De Luis, “els professionals o empreses de poca facturació poden continuar emprant sistemes manuals. No estan obligats a la factura electrònica, encara que els acabarà arribant”. Com apunta, les micropimes tenen la mateixa falta de mitjans que una persona física.
En qualsevol cas, la facturació electrònica per a les pimes i autònoms suposarà molt més que una imposició normativa: és una oportunitat estratègica per a professionalitzar i modernitzar la gestió empresarial. A curt termini, la transició exigirà inversió, formació i una gestió del canvi eficaç; a mitjà i llarg termini, el salt digital pot determinar la competitivitat, la resiliència i la capacitat de creixement en un context cada vegada més digital i globalitzat.
Els terminis
Com assenyala Gonzalo de Luis, soci director en De Luis Abogados, “tot el relacionat amb la factura electrònica és confús i dispers i els terminis anunciats s'han incomplert fins ara”. El calendari previst és el següent: a partir de l'1 de juliol de 2025, els desenvolupadors de programari de facturació i comptabilitat han d'assegurar que els seus productes compleixin amb els requisits de la llei, incloent-hi la integritat, conservació, traçabilitat i inalterabilitat dels registres. Les empreses i autònoms tenen fins a l'1 de gener i l'1 de juliol de 2026 respectivament, per a adaptar els seus sistemes. La segona fase, per a emetre factures electròniques entre empreses, va començar en 2025 per a grans corporacions i afectarà en 2026 a pimes i autònoms.
En tot cas, els experts demanen elasticitat en l'aplicació ja que, com exposa el president del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius (CGGA), Fernando Santiago, “el compliment normatiu no es garanteix amb sancions, sinó amb comprensió, acompanyament i recursos. Si ho fem amb empatia, flexibilitat i ajudes reals, la facturació electrònica pot convertir-se en una palanca de modernització. Si ho fem amb rigidesa i sense suport, pot ser un cop per als qui menys marge tenen”.
Francisco Vidal, director d'economia i polítiques sectorials de Cepyme, recorda que la institució, per part seva, ha demanat terminis més llargs per a adaptació i formació i espera que l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) sigui comprensiva amb les dificultats en la implementació”.
FONT: CINCODIAS
La Procura reafirma el seu compromís amb la Justícia en l'Obertura de l'Any Judicial
09 SET 2025Madrid, Tribunal Suprem — En un solemne acte presidit per Sa Majestat el Rei, s'ha celebrat avui ...
Unió Professional presenta la revolució digital de la col·legiació
24 JUL 2025Unió Professional, l'associació que agrupa les professions col·legiades ha treballat ...
L'eina de consulta judicial Horus-Visor evoluciona i adopta una nova identitat: ATENEA IRIS
16 JUL 2025La Direcció General de Transformació Digital de l'Administració de Justícia ha ...
Palma 29 DE MARZO 2022 El día 31 de marzo de 2022 a las 19,30 horas se llevará a cabo el acto de ...
“Ya me conocen, saben de dónde vengo. Quiero decirles que estoy aquí para ustedes”. ...
VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS
Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913
© 2025 · Todos los derechos reservados a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle
Utilizamos cookies propias y de terceros para realizar el análisis de navegación de los usuarios y mejorar nuestros servicios. Si continuas navegando, consideramos que acepta su uso. Puedes obtener más información y configurar tus preferencias aquí. Configurar Cookies - Política de privacidad.