La Comissió Permanent reitera que “ha de garantir-se en qualsevol circumstància” la cobertura d'aquests serveis. Les Comissions de Seguiment dels TSJ hauran d'interessar “a la major urgència” de les Administracions prestacionals l'adopció de mesures perquè la tutela judicial quedi garantida
La Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial, reunida en sessió extraordinària, ha advertit avui de possibles dificultats per a la prestació per part de jutges/zas i magistrats/as dels serveis essencials que tenen encomanats, en haver-se produït en alguns òrgans judicials “una reducció del personal funcionari en règim presencial” després de la Resolució del Ministre de Justícia de 30 de març de 2020 per la qual s'adapta la cobertura d'aquests serveis al Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores dels serveis no essencials.
L'acord aprovat avui recorda que, des de l'inici de l'emergència sanitària derivada de la pandèmia de coronavirus COVID-19 i especialment durant el període d'estat d'alarma declarat el passat 14 de març i posteriorment prorrogat, el Consell General del Poder Judicial, com a òrgan de govern d'aquest Poder de l'Estat, ha anat adoptat una sèrie d'acords i instruccions amb la finalitat de garantir la prestació dels serveis essencials en l'Administració de Justícia “i, amb això, la salvaguarda dels drets de la ciutadania, evitant la causación de perjudicis irreparables”.
El text assenyala que entre els acords adoptats figuren “els que han tingut per objecte la implantació de mesures d'índole organitzatiu a fi de garantir que les dotacions personals que han de prestar servei en règim presencial en Jutjats i Tribunals siguin les precises i adequades a fi d'assegurar les funcions encomanades a els/les jutges/zas i magistrats/as en el desenvolupament dels serveis essencials”.
La Comissió Permanent afegeix així mateix que el passat 23 de març, a la vista dels informes remesos pels Tribunals Superiors de Justícia en relació amb la càrrega de treball suportada pels Jutjats i Tribunals per al desenvolupament dels serveis essencials des de la declaració de l'estat d'alarma, ja va encomanar a les Comissions de Seguiment la realització amb les administracions prestacionals dels ajustos necessaris d'aquestes dotacions personals imprescindibles, tenint en compte les normes establertes pel Ministeri de Justícia en l'exercici de les seves competències sobre reassignació de funcionaris i dotacions mínimes.
La Resolució del Ministre de Justícia de 30 de març de 2020 regula en la seva disposició tercera els serveis essencials que han de prestar-se en règim presencial; estableix en la quarta un règim de disponibilitat per al personal que, estant al càrrec dels serveis declarats essencials o corresponent-los els mateixos per substitució ordinària, no hagi d'acudir a les seus judicials conforme al que es disposa en la mateixa Resolució; i fixa en la cinquena una “presencialitat bàsica en seu judicial o fiscal” assenyalant que “en tot cas es garantirà que, en cada seu judicial o fiscal en la qual no existeixi un servei de guàrdia, hi hagi almenys un funcionari dels cossos generals de l'administració de justícia en règim de presencialitat durant les hores d'audiència pública”.
Ateses les mesures que es contemplen en les disposicions referides, i havent tingut coneixement, a través dels informes rebuts dels presidents de Tribunals Superiors de Justícia, que en alguns òrgans judicials s'ha produït una reducció del personal funcionari en règim presencial que pot dificultar la prestació per part de jutges/zas i magistrats/as dels serveis essencials que tenen encomanats, la Comissió Permanent reitera que “ha de garantir-se en qualsevol circumstància la cobertura dels serveis essencials establerts per l'òrgan de govern del Poder Judicial (Registres, òrgans de govern, jutjats de Vigilància Penitenciària, Violència sobre la Dona, Registre Civil, etc…), determinant les dotacions de plantilla presencials necessàries per a això”.
Amb aquest objectiu, afegeix l'acord, les Comissions de Seguiment constituïdes en cada Tribunal Superior de Justícia, una vegada constatada la dificultat de prestació dels serveis essencials per falta de dotació de personal presencial, “hauran d'interessar de les Administracions prestacionals a la major urgència l'adopció de les decisions oportunes perquè la tutela judicial quedi plenament garantida. En cas de desatenció a les seves peticions, els presidents dels Tribunals Superiors de Justícia hauran de comunicar-ho immediatament al Consell als efectes oportuns”.
Autor
Important novetat en LexNet: ja permet descarregar i signar documents en el mòbil
16 ABR 2025L'aplicació de gestió ha estat actualitzada per a incloure aquesta novetat, que respon a una demanda ...
Els judicis 'expressos' per a desallotjar als 'okupes' entren en vigor aquest dijous
01 ABR 2025Els judicis ràpids per a desallotjar als okupes començaran a celebrar-se a partir del 3 d'abril, ...
La nova Llei d'Eficiència Organitzativa redefineix el paper del procurador: més competències, més solucions
31 MAR 2025Dos procuradors, Óscar Alonso García, José Antonio Fandiño i un lletrat de ...
El director general de Transformació Digital de l'Administració de Justícia, Aitor Cubo, ...
Palma 29 DE MARÇ 2022El dia 31 de març de 2022 a les 19,30 hores es durà a terme ...
“Ja em coneixen, saben d'on vinc. Vull dir-los que sóc aquí per a vostès”. Amb ...
Palma 23 D’ABRIL 2019 La seu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears ...
VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS
Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913
© 2025 · Tots els drets reservats a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que accepta el seu ús. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències aquí. Configurar Cookies - Política de privacitat.