Accés àrea privada col·legiats


Introdueixi les seves dades d'accés:


Ha oblidat la seva contrasenya?

MENÚ
INFORMACIÓ DE SEUS

Notícies i actualitat


Els experts alerten de la relaxació dels despatxos en protecció de dades

Notícies Jurídiques


06 FEB 2019

 

La conscienciació en protecció de dades és una tasca pendent dins dels despatxos. Així ho va expressar Javier Álvarez Hernando, delegat de protecció de dades (DPO) de diversos col·legis d'advocats, durant l'I Congrés Nacional de DPO organitzat per Wolters Kluwer el passat 24 de gener a Madrid. Per a l'especialista, encara que els bufets han adaptat les exigències previstes en les noves normatives en aquesta matèria, existeix una despreocupació generalitzada. “Als DPO no se'ns pren massa de debò”, va apuntar Álvarez.

A més “la conscienciació de risc és mínima, així com la cultura de privacitat”, encara que matisa que aquesta realitat es materialitza amb més freqüència en els bufets més petits,que ronden el 90% a Espanya.

Per a afrontar aquesta qüestió, la funció diplomàtica del delegat de protecció de dades és especialment rellevant dins del sector legal, ja que haurà d'exercir una “labor evangelitzadora” i convèncer al despatx de la importància de la implementació d'aquestes polítiques. En aquest sentit, Álvarez va destacar la labor de formació que s'està duent a terme des dels col·legis d'advocats, que la va titllar de “essencial” per a sensibilitzar al col·lectiu.

Conèixer el sector

Durant la jornada, es van abordar altres particularitats de la figura del DPO en altres àmbits. En aquest punt, Álvarez va assenyalar que cada empresa desenvolupa la seva activitat d'una manera diferent per les particularitats dels marcs normatius. Per tant, i per a aconseguir un compromís major amb la privacitat, el DPO ha de conèixer el sector de la companyia amb la qual treballa. “Això és el més important fins i tot que conèixer la normativa europea”, va subratllar Álvarez.

D'altra banda, les polítiques en protecció de dades han d'emmarcar-se dins del marc organitzatiu de l'empresa “com a part de la planificació estratègica”, apunta Ricard Martínez, director de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital de Microsoft-Universitat de València. És a dir, desgranar i explicar els passos del pla a seguir per la companyia per a assegurar-se que s'està complint amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD).

En aquesta línia, Elena Gil, advocada i investigadora en l'Institut de Dret a la Informació en la Universitat d'Amsterdam, apunta que per a fomentar una cultura corporativa basada en la privacitat, “ha de començar-se des de dalt”. D'aquesta forma, s'aconsegueix que la conscienciació permee des dels més alts càrrecs a la resta de l'empresa i s'instauri en l'esperit d'aquesta.

No obstant això, per a aconseguir això, el DPO ha de tenir sempre en compte que no tot el personal de la companyia té un ampli coneixement en matèria de protecció de dades.

Per això, el delegat ha de “adaptar el seu llenguatge a les persones amb les quals es comunica per a aconseguir arribar fins a tots els membres de la companyia”, subratlla Gil. D'aquesta forma, també aconsegueix un compromís major cap a la cultura de la privacitat.

Intern o extern?

La independència és un dels aspectes més rellevants que ha de tenir un DPO. En aquest sentit, sorgeix el debat de si, per a aconseguir el grau d'independència requerit en el seu exercici, l'expert ha de ser intern o extern. D'una banda, Cecilia Álvarez, presidenta de l'Associació Espanyola de Professionals de la Privacitat (APEP) i DPO en una entitat privada, va afirmar que el que importa és la independència del criteri i l'experiència: “No diria que per ser intern estàs venut”, va expressar.

En canvi, quan tenir un departament de protecció de dades es fa necessari, però no és possible, moltes empreses opten per contractar els serveis d'un despatx extern per a evitar la sobrecàrrega del responsable. “No estar en l'organització et dóna aquesta independència”, va declarar Agustín Puente, soci en Broseta i excap del gabinet jurídic de l'AEPD. Alhora, advertia del perill de les famoses “assessories a cost zero” que van sorgir amb l'aplicació del RGPD.

No obstant això, l'esforç no ha de partir des del costat del professional de protecció de dades. L'empresa també ha de posar de la seva part, tant en terme de recursos econòmics com humans, per a facilitar el treball del DPO. I més encara quan vivim un temps on les dades són protagonistes.

Desafiaments a futur per al sector

Sector de la salut. L'àmbit sanitari tracta dades especialment sensibles. Per tant, un dels principals reptes que han d'afrontar els experts en protecció de dades d'aquest sector és el tractament d'aquesta informació arran dels avanços tecnològics, molt nombrosos en salut. De fet, Carmen Casado, advocada en Regional Privacy Lead en Amgen, apunta que “podrem arribar a veure xips que s'implantin en el nostre cervell per a emmagatzemar la nostra memòria en el núvol”. Així, el DPO ha de tenir en compte no només la normativa de protecció de dades, sinó també les lleis en matèria de tecnologia. A més, també entra en joc el dilema moral que es plantegen amb aquest tipus de millores.

Banca i asseguradores. Si d'alguna cosa depèn el sector financer i l'assegurador és de la confiança dels seus clients, i això està directament relacionat amb la protecció de dades i la figura del DPO. “La banca i asseguradores estan aplicant intel·ligència artificial i haurien de tenir clar tots els principis en matèria de privacitat”, advertia Noemí Bitro, sòcia de l'àrea de Tecnologia, Innovació I Economia digital de Seca Magán Abogados. Sobre l'ús de dades per a detectar el frau, s'obren molts fronts: “És especialment important la prevenció del frau, sent recomanable mantenir fitxers comuns de casos de sospita” sosté Juan Zabía, advocat i DPO de diverses asseguradores.

Font: cincodias.es


últimes notícies

Mutualistes, sí que es pot: Una jutgessa concedeix a una procuradora de 74 anys una pensió malgrat no arribar al mínim cotitzat

23 ABR 2024

La titular del Jutjat social 8 de Santa Cruz de Tenerife suma al RETA les aportacions de la professional a la ...


LexNET es renova amb una versió més senzilla, accessible i atractiva per als seus usuaris

23 ABR 2024

L'aplicació APPLexNET permet visualitzar notificacions i trasllats de còpies pendents de ...


DESPLEGAMENT DELS JUDICIS TELEMÀTICS

02 ABR 2024


mostrar totes les notícies

NOTICIES Y ACTUALITAT



VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS


Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913

CERCA D'INFORMACIÓ

© 2024 · Tots els drets reservats a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que accepta el seu ús. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències aquí. Configurar Cookies - Política de privacitat.

SEDES MALLORCA


 Ciudad de Palma

 Vía Alemania, 5- semisótano

 Tel. 971 723 912 / Fax 971 715 941


 Travessa d’en Ballester, 20

 Tel. 971 425 111 / Fax 971 710 349

 Inca

 c/ Pureza, 72

 Tel/Fax 971 883 883

 Manacor

 Pza. Creu Font i Roig, s/n

 Tel/Fax 971 554 452

SEDE MENORCA


 C/ Antoni Juan Alemany, 4

 Tel/Fax 971 351 557

SEDE IBIZA


 C/San Cristòfol,s/n (Edif. CETIS)

 Tel/Fax 971 315 475