Accés àrea privada col·legiats


Introdueixi les seves dades d'accés:


Ha oblidat la seva contrasenya?

MENÚ
INFORMACIÓ DE SEUS

Notícies i actualitat


Justícia portarà al Consell de Ministres un avantprojecte de llei per a potenciar l'ús de la mediació amb una “vacatio legis” de tres anys

Notícies Jurídiques


08 GEN 2019


Introduirà el concepte d'obligació mitigada per a acudir a sessions informatives o quan el jutge l'estableixi.

Fomentar els mètodes extrajudicials davant la situació dels jutjats del nostre país, cada vegada més col·lapsat.

Aquesta és la idea que Dolores Delgado, ministra de Justícia i el seu equip tenen al cap amb l'actual Llei de Mediació civil i mercantil aprovada en el 2012 i que no ha cobert les expectatives plantejades.

Ara es presentarà en el pròxim Consell de Ministres un Avantprojecte de Llei per a donar un impuls a aquest mètode extrajudicial.

En el seu moment aquest text se sotmetrà a audiència pública de tots els experts.

Pascual Ortuño, magistrat de Secció 12 de l'Audiència Provincial de Barcelona, especialitzada en dret de la persona i de la família, ha coordinat diferents projectes pilots de mediació familiar en diferents jutjats del país.

També va ser un dels fundadors de la secció espanyola del Grup Europeu de Magistrats per la Mediació (GEMME), primer president de l'associació espanyola i vicepresident europeu en el període 2012 a 2016.

Ningú millor que ell per a conèixer què aportarà aquesta reforma de la futura llei de mediació.

Al seu judici el col·lapse dels jutjats ha arribat a límits insospitats “És el moment de posar-se mans a les obres i revertir la situació. El que sorprèn és que el règim transitori que fixa sigui de tres anys després de publicar-se en el BOE”.

AVANTPROJECTE LLEI IMPULS MEDIACIÓ, PER A DESCARREGAR

Per a Ortuño caldria ajustar-ho bastant més a la realitat actual de la justícia. Sis mesos podria ser raonable “i 30 dies com tenen la majoria de lleis de família, ideal”.

Al mateix temps en la seva anàlisi destaca que aquesta llei no té una memòria econòmica que l'acompanyi “De forma sorprenent s'indica en aquest avantprojecte que no tindrà repercussió econòmica”.

Ortuño recorda que la trasposició de la Directiva de mediació del 2008 es va fer molt tard, “fora dels tres anys que contemplava” amb el govern de José Luis Rodríguez Zapatero i prevenció de multa de la CE “es va avançar bastant fins que es va aprovar en el 2012 amb Ruiz Gallardón com a ministre de Justícia” però realment la iniciativa vènia del seu antecessor, Francisco Caamaño. Ja estàvem en el 2012”.

Des del seu punt de vista “s'ha perdut molt de temps i aquella Llei de mediació civil i mercantil del 2012 hauria d'haver portat aquestes mesures que introdueix i unes altres a nivell de difusió o promoció de la mediació de les quals no es parla en aquest avantprojecte”.

GRUP INTERMINISTERIAL DE TREBALL

Ortuño és partidari de crear un grup interministerial de treball, sabent el transversal que és la mediació per a millorar el seu impuls i visibilitat. “La mediació afecta a la indústria i el comerç, al pla laboral, a l'ensenyament. Hauria de treballar-se d'aquesta forma”.

D'aquesta forma, segons el parer d'aquest magistrat, la trasposició d'aquesta Directiva no va ser l'adequada i tant la Llei de Mediació Civil i Mercantil i el seu posterior Reglament “poc afortunat que va introduir el Registre de Mediadors després amb caràcter voluntari”. poc han aportat en el desenvolupament d'aquest mètode extrajudicial en aquests últims set anys, apunta el nostre expert.

Al mateix temps recorda que el nostre país en matèria de mediació familiar ha estat precoç a nivell de CCAA i el seu desenvolupament legislatiu. “En el 2010 existien lleis de mediació en gairebé totes les CCAA, igual que centres de mediació. Els propis Col·legis d'advocats formaven en matèria de mediació familiar als seus col·legiats com a mediadors familiars. Per això crec que és un contrasentit donar tres anys de vacatio legis per al nou impuls de la mediació, també a nivell familiar “podria ser fins i tot una situació regressiva”.

OBLIGACIÓ MITIGADA

Aquest Avantprojecte introdueix el concepte d'obligació mitigada “aquest terme apareix a Itàlia davant una qüestió prejudicial que va resoldre el Tribunal de Justícia Europeu en posar la mediació obligatòria fa tres anys.

És molt semblant al que es vol fer ara al nostre país.

Aquest Tribunal es va pronunciar assenyalant que cal distingir en la mediació dues fases; una acudir ai intentar fer la mediació i una altra el romandre en ella. Es tractava sobretot de garantir el consentiment informat, sobre tots per a aquells que no vulguin acudir a mediació”.

A França, en la mediació intrajudicial en l'àmbit de la seva apel·lació “els tribunals de la cort d'apel·lació francesa exigeixen que els que apel·len presentin un escrit de pròpia mà dient que ha estat informat dels avantatges de la mediació i que malgrat conèixer-los prefereixen mantenir l'assumpte en la via contenciosa”.

Ara, al nostre país, es vol seguir traslladar el concepte d'obligació mitigada.

“Es demana a empreses i ciutadans que ho intentin”.

Es pretén que sigui obligatori per a les parts acudir a una sessió de mediació informativa i d'exploració abans d'interposar algunes demandes, o quan el jutge el consideri convenient en el transcurs d'un procés “Caldrà veure com es desenvolupa en la pràctica per a evitar la picardia de les males pràctiques. Anglaterra té alguna cosa semblança des del 2005”

En el citat avantprojecte s'indica que es deixa a iniciativa del demandant proposar al mediador, però s'articula també un mecanisme per a designar un altre en el cas que la part contrària ho rebutgi; i si després de la primera sessió s'accepta iniciar el procés, aquest no podrà durar més de tres mesos. La reunió amb el mediador, a la qual s'haurà d'acudir personalment, haurà de celebrar-se en els sis mesos anteriors a la presentació d'una demanda.

En aquesta reforma es vol introduir la mediació des de la citada obligació mitigada en assumptes com les separacions i els divorcis, les successions, l'impagament de lloguers o hipoteques o les reclamacions de quantitats inferiors a 2.000 euros. També assumptes relacionats amb conflictes per drets reals entre veïns o hereus, la divisió de patrimonis, les successions, la propietat horitzontal i els arrendaments, podrien mediar-se

La mediació, un procés en el qual intervé un professional neutral, mediador que via extrajudicial cerca una solució negociada per a totes dues parts no ha quallat al nostre país per diverses circumstàncies. Això ha fet que la seva pràctica sigui desconeguda per al gran públic i continua la tendència a judicialitzar els conflictes com estem veient amb les hipoteques “És cert amb el decret Guindos extrajudicial de gener del 2017 es va perdre una gran oportunitat d'implantar un sistema de mediació. En assumptes de família es podria implantar sense tanta demora”, aclareix Ortuño.

QUI SELECCIONA Als MEDIADORS?

Una altra de les manques del citat avantprojecte que Pascual Ortuño analitza per a Confilegal és que a penes parla de la figura del mediador “cal recordar que tant la Llei de Mediació civil i mercantil del 2012 com el seu Reglament van obrir la possibilitat de ser mediador excessivament. En el cas de la derivació judicial cal adonar-se que va el prestigi dels propis tribunals. Ha de fer un control de qualitat d'aquests mediadors per part dels mateixos tribunals”.

I recorda que en les jornades que hi ha hagut abordant aquesta qüestió en el CGPJ s'aprovava com a conclusió que siguin els propis Tribunals Superiors de Justícia els qui facin aquest control dels mediadors.

El nostre expert recorda que hi ha un projecte dins de l'Oficina Judicial dissenyat pel Ministeri de Justícia d'una Unitat de Mediació situat en el Deganat dels jutjats de Múrcia que està funcionant de forma satisfactòria en aquests anys.

“És la pròpia Unitat de Mediació la que controla el treball dels mediadors a través de formació i supervisió de l'actuació d'aquests mediadors. És curiós, però de l'activitat d'aquest projecte pilot s'ha fet poca difusió, malgrat que hagin seguit el deixant d'altres països on es deriva a mediació per via intrajudicial”, aclareix Ortuño.

El model de Múrcia podria ser exportable segons explica el nostre expert “això obligaria al Ministeri de Justícia i a les Comunitats Autònomes amb competències transferides en justícia a realitzar un esforç organitzatiu i disposar d'un pressupost suficient per a posar en marxa més experiències d'aquest tipus. Caldria seleccionar mediadors de forma objectiva, amb els més experts. Es tracta que els jutges tinguem la seguretat que, si remetem un assumpte a mediador, sapiguem que és un professional contrastat i amb experiència”.

Pascual Ortuño adverteix que amb aquest avantprojecte se li donarà més visibilitat a la mediació com a mètode extrajudicial de la qual ha tingut fins a aquests moments “És molt possible que en les pròximes eleccions aparegui en el programa electoral de diferents partits polítics. Hauran de pronunciar-se sobre aquest tema”.

Reconeix que ningú li ha cridat perquè aportés les seves idees a aquest avantprojecte de llei, fins a aquest moment “però en l'audiència pública que s'obri farem algunes consideracions per a millorar-lo” i aclareix que “ha d'haver-hi incentius a la mediació que ara no existeixen en aquests moments”.

I subratlla que “als jutges que derivem a mediació ens computen l'assumpte en el cas que la mediació qualli com la meitat del que suposaria posar una sentència contenciosa, a nivell dels nostres mòduls de treball”.

També creu que el Torn d'Ofici podria estendre's als processos de mediació “seria necessari un altre esforç pressupostari de Ministeri de Justícia i Comunitats Autònomes amb competències transferides”.

 

Font: CONFILEGAL


últimes notícies

Un allau de cinc mil reclamacions contra les aéreolinies colapsa els jutjats civils

18 MAR 2024

És la jurisdicció més saturada per les demandes d'empreses especialitzades a pledejar en nom ...


La Seguretat Social permetrà als mutualistes inscrits abans de 1996 passar les seves cotitzacions al règim d'autònoms

12 MAR 2024

Saiz anuncia també que modificaran la llei per a fer obligatòria la cotització en el ...


INFO ENTREVISTA DIARI DE MALLORCA PER ESPECIAL DEDICAT ALS COL·LEGIS PROFESSIONALS DE LES ILLES

26 FEB 2024


mostrar totes les notícies

NOTICIES Y ACTUALITAT



VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS


Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913

CERCA D'INFORMACIÓ

© 2024 · Tots els drets reservats a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que accepta el seu ús. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències aquí. Configurar Cookies - Política de privacitat.

SEDES MALLORCA


 Ciudad de Palma

 Vía Alemania, 5- semisótano

 Tel. 971 723 912 / Fax 971 715 941


 Travessa d’en Ballester, 20

 Tel. 971 425 111 / Fax 971 710 349

 Inca

 c/ Pureza, 72

 Tel/Fax 971 883 883

 Manacor

 Pza. Creu Font i Roig, s/n

 Tel/Fax 971 554 452

SEDE MENORCA


 C/ Antoni Juan Alemany, 4

 Tel/Fax 971 351 557

SEDE IBIZA


 C/San Cristòfol,s/n (Edif. CETIS)

 Tel/Fax 971 315 475